Malerfirma Monsen er Vestlandets største enkeltstående malerfirma med over 100 ansatte. Hvert år håndterer de over 1500 store og små prosjekter ved hjelp av Kvalitetskontroll. Vi har vært på besøk for å høre hvordan de bruker systemet i arbeidshverdagen.
Å holde kontroll på store og små prosjekter til enhver tid er ikke alltid like enkelt. Dette er et kjent fenomen i byggebransjen, men én av de som virkelig har kontroll er Malerfirma Monsen.
Kristoffer Monsen er malermester og prosjektleder i Malerfirma Monsen. Han bruker Kvalitetskontroll flittig for å holde kontroll på prosjektene. Med over 1500 prosjekter i året er det mye å holde styr på, men Monsen har funnet løsningen.
- Alle prosjektene legger jeg inn i Kvalitetskontroll og nummererer de etter bestillingsnummer. Ordrene som kommer fra kunden legges inn i det tilhørende prosjektet, og gir både meg og de ansatte god kontroll på hva som skal gjøres til enhver tid.
Monsen sparer mye tid og energi på å bruke systemet til prosjekthåndtering. Ved å strukturere prosjektene etter bestillingsnummer samt legge ordren direkte i prosjektet gjør det arbeidshverdagen smidigere for Monsen. Timeregistrering blir også brukt flittig og gir en god oversikt over antall timer brukt på hvert prosjekt.
Jeg sparer mye tid og energi ved å legge ordrene inn i de ulike prosjektene i Kvalitetskontroll. Da har jeg til enhver tid kontroll, og de ansatte henter enkelt opp ordren inne i systemet uavhengig av hvor de er.
- Kristoffer Monsen, Prosjektleder
Avvikshåndtering er én av mange funksjoner som brukes mye av de ansatte i Malerfirma Monsen. En viktig del av jobben er blant annet flikk-befaring, og gjennomføres jevnlig.
- Når vi går flikk-befaringer ser vi til at jobben er gjennomført slik det skal. Om det ikke er det registrerer vi avvik i prosjektet, tar bilder av avviket og kan senere registrere timer på avviket. På denne måten har vi full kontroll over hvor mange timer vi faktisk bruker på å rette opp feilene som foreligger, sier Lasse som tar oss med på befaringen.