Opplevelsen gikk fra bra til knallbra for murerfirmaet Verdal og Trysnes AS da de koblet ABAX elektronisk kjørebok sammen med Kvalitetskontroll, løsningen som er den digitale ryggraden for mange norske håndverksbedrifter.
Denne artikkelen er utarbeidet av Abax og hentet her!
For stadig flere små og mellomstore bedrifter innen bygg og anlegg er Kvalitetskontroll blitt en uerstattelig del av den daglige driften. Nesten 2.000 bedrifter bruker løsningen, som er utviklet i vakre Øygarden utenfor Bergen.
Kvalitetskontroll digitaliserer hverdagen til mennesker som normalt ikke sitter foran PC. Med en brukervennlig app kan ansatte registrere timer, gjennomgå sjekklister, fylle ut skjemaer, rapportere avvik, gjennomføre befaringer, ta bilder – og mye mer.
Den digitale ryggraden
Verdal og Trysnes AS, som er basert i Søgne like utenfor Kristiansand, er blant de fornøyde brukerne. Firmaets godt og vel 30 ansatte leverer murer- og betongarbeid til bedrifter og privatkunder på Sørlandet.
Det er Elisabeth Finnvik som fikser det meste på kontoret mens kollegene er ute på byggeplasser. Hun håndterer blant annet selskapets regnskap, fakturering, lønnskjøring og ulikt personalarbeid.
«Jeg er firmaets potet, som løser et stort antall praktiske oppgaver. De siste årene har vi hatt en veldig fin vekst i oppdrag, og da blir det enda mer å gjøre for meg. De beste dagene er når jeg får gjort unna arbeidet på en fornuftig og effektiv måte,» sier Elisabeth.
Smarte løsninger for praktiske yrker
Hun viser hvilken suveren oversikt hun har over arbeidet som kollegene utfører i Kvalitetskontroll:
«Kvalitetskontroll er kjernen i alt arbeidet jeg gjør – og kilden til en effektiv hverdag. Der har vi den fulle oversikten over alle prosjektene: Anbudspriser, timeforbruk, bilder av ferdigstilt arbeid, lageruttak, avvik. Alt ligger der. Disse dataene er grunnlaget for lønnskjøring, fakturering og mye av bokføringen.»
Det som før var manuelt og papirbasert arbeid er nå blitt digitalisert. Murere og betongarbeidere bruker mobiltelefonen som hjelpemiddel, og da kan Elisabeth bruke dataene videre uten at det krever manuell registrering.
«Kvalitetskontroll er til stor hjelp for mine kolleger. Ikke bare forenkler det kjedelig rutine- og skjemaarbeid for håndverkerne; de får også viktig støtte til å gjennomgå nødvendige prosedyrer og hjelp til å bruke ulike typer utstyr. Vi sparer tid og gjør jobben bedre.»
Kjørebok integrert i Kvalitetskontroll
Nylig tok Verdal og Tysnes bruken av Kvalitetskontroll et steg videre. De ansatte bruker firmaets biler når de reiser rundt til de byggeplassene. Det betyr at med ABAX får de turer regsitrert automatisk, i tillegg til full kontroll over 75 verktøy ved hjelp av verktøysporing.
Elektronisk kjørebok fra ABAX er bare et par klikk unna for brukere av Kvalitetskontroll.
Jeg kjenner ingen håndverkere som liker å føre kjørebok, og for meg føles det ikke som fornuftig bruk av tiden min å purre ansatte og registrere kjøring. Med ABAX og Kvalitetskontroll sammen gjøres dette arbeidet enklere og riktigere. Det er en komplett løsning for vårt firma. - Elisabeth Finnvik - Verdal og Tysnes
Elisabeth sier at både Kvalitetskontroll og ABAX er lekende lett å bruke. De få gangene hun står fast eller er usikker, bruker hun som oftest chat-funksjonen til Kvalitetskontroll for å få svar.
«Kvalitetskontroll er en løsning som våre ansatte virkelig liker å bruke, som frigjør mye tid til at de kan utføre det arbeidet som skaper verdi for kunden og for oss. Med ABAX elektronisk kjørebok integrert ble det en enda bedre brukeropplevelse for både mine kolleger og meg. Dette kan jeg anbefale til alle som bruker Kvalitetskontroll,» sier en entusiastisk Elisabeth.
Dette er Kvalitetskontroll + ABAX
Kvalitetskontroll leverer et komplett kvalitetssystem for bygg- og anleggsbransjen. Systemet forenkler og digitaliserer hverdagen til kundene med effektiv prosjektstyring, avvikshåndtering, timeregistrering og prosedyrefunksjonalitet.
Ved å integrere ABAX direkte inn i Kvalitetskontroll får du full oversikt over kjøredata og prosjektstyring i ett og samme system:
- Full oversikt over kjøretøy
- Loggføring av kjøreruter og tid brukt mellom lokasjonene
- Enklere prosjektstyring med alt samlet i ett system
- Digitaliserer hverdagen og sparer tid